Sloop van de Noord-batterij

Sloop, door de firma Daalder uit Alkmaar, van bunkers van de Noord-batterij. Het boren en plaatsen van explosieven werd uitgevoerd door de firma Kruk uit Beverwijk.

Sloop, door de firma Daalder uit Alkmaar, van bunkers van de Noord-batterij.

Het boren en plaatsen van explosieven werd uitgevoerd door de firma Kruk uit Beverwijk

'Even rust', tijdens de sloop, door de firma Daalder uit Alkmaar, van bunkers van de Noord-batterij op Texel. Het boren en plaatsen van explosieven werd uitgevoerd door de firma Kruk uit Beverwijk.  Op de foto, staand van links naar rechts: ?, Moens, P.Hartog, ?, Ben Witte, Dirk Biesboer, Piet Riemens.  In de kraan zit Freek van der Gracht; Schuin daarvoor, knielend met pet op, is Willem Poede.  De persoon links achter Ben Witte is onbekend.  De persoon zittend tussen Biesboer en Riemens is onbekend.‘Even rust’, tijdens de sloop.

Op de foto, staand van links naar rechts: ?, Moens, P.Hartog, ?, Ben Witte, Dirk Biesboer, Piet Riemens.
In de kraan zit Freek van der Gracht; Schuin daarvoor, knielend met pet op, is Willem Poede.
De persoon links achter Ben Witte is onbekend.
De persoon zittend tussen Biesboer en Riemens is onbekend.


Restanten van de bunkers bij paal 9

Restanten van bunkers op het strand. Personen op de foto zijn onbekend.Restanten van bunkers op het strand. Personen op de foto zijn onbekend.

Bunkers op het strand bij paal9, na de oorlog.


Verwijderen van de mijnstoelen

Een tastbaar stukje oorlogsherinnering moest maandag 25 februari 2010 wijken voor de ontwikkeling. Het betreft betonnen palen van mijn-stoelen die in de Tweede Wereldoorlog op het strand stonden. In opdracht van de bezetter werden drie palen tegen elkaar geplaatst, waarop een mijn werd gemonteerd, met als doel de invasie te voorkomen. Na de oorlog werden de mijnstoelen ontmanteld, waarna de palen her en der op het eiland werden hergebruikt voor afrasteringen. Ze staan onder meer rond Den Hoorn en in De Mars. Sinds enige tijd wordt dat land gepacht door de familie Van der Star van het gelijknamige loonwerkbedrijf. ‘Ze staan in de weg’, vertelt Bart van der Star de reden waarom hij met broer Ewout en Daan Grisnigt de palen met hulp van een shovel verwijderde

LOMT00782


 

De geallieerde begraafplaats op Texel waar 167 militairen begraven liggen.

De geallieerde begraafplaats op Texel waar 167 militairen begraven liggen.

 


Herdenking d.d. 3 april 2008

CRSH01492

Omgekomen piloot door zus Mary (87) herdacht

Op 3 april 1945 werd een Amerikaanse B17 (‘Vliegend Fort’) die terug kwam van een bombardementsvlucht, door Duits afweergeschut neergehaald ten zuiden van Den Hoorn. Het toestel kwam terecht in de buurt van de Watermolenweg. Van de tien inzittenden kwamen er acht om het leven, onder wie de piloot, luitenant William Baldwin. Bij de poging om zich te redden bleef de parachute aan de staart van het toestel haken, waardoor Baldwin werd meegesleurd en met het toestel te pletter sloeg.

Gisteren – precies 63 jaar na dato – werden Baldwin en de andere omgekomen bemanningsleden herdacht door een groep nabestaanden. Dat gebeurde op de plaats van de crash. Respectabel middelpunt van het gezelschap was Baldwins oudste zuster, de nu 87-jarige Mary Virginia. Ook haar dochter en schoonzoon evenals twee kleinkinderen waren erbij.

Ontvangst
De Amerikanen die maandag al in Nederland waren gearriveerd, kregen de nodige service van het gemeentelijke 4/5 meicomité. Ze werden ondergebracht bij een van de leden, Willem Bakker. Deze voelde zich bijzonder bij de zaak betrokken omdat hij en Jaap Bakker uit Oudeschild jaren geleden met succes naspeuringen deden naar de gang van zaken rond de crash en het lot van de twee overlevenden. Dat waren Harold Weber (die in het Marsdiep terecht was gekomen en daar werd gered door de kommenvissers gebroeders Dogger) en Kermit Jones, die lopend door het water op eigen kracht de wal bereikte. Het tweetal werd in mei 1985 naar Texel gehaald om het 40-jarige bevrijdingsfeest mee te maken. Willem Bakker had het vliegtuig als 4-jarig jongetje zien vallen en was toeschouwer bij het bergen van de wrakstukken of stoffelijke resten door een Amerikaanse bergingsgroep. De slachtoffers werden eerst begraven in Den Burg en later overgebracht naar Margraten en het Franse St. Avold. Ook de in de buurt wonende Jan Kikkert van Hoorn en Burg werd geconfronteerd met de gevolgen van de crash. Hij nam in 2002 het initiatief om negen plaatsen waar in de oorlog geallieerde toestellen zijn neergestort te markeren met een zwerfsteen met herdenkingsplaat. Elk van deze monumentjes werd bij de herdenking in 2003 geadopteerd door de Texelse basisscholen.

Motivatie
Alle genoemden en hun partners dineerden woensdagavond in restaurant Klif 23, aangeboden door de Amerikaanse gasten. Aanvoerder van het gezelschap, de 56-jarige Dan Bergen uit Denver (Colorado) en werkzaam in de ruimtevaartindustrie, sprak daar zijn bewondering uit voor de wijze waarop Texel de omgekomen geallieerde oorlogsvliegers in herinnering houdt. Ook vertelde hij over William Baldwin en over diens motivatie in het leven. ‘Als jongeman was de kerk heel belangrijk voor William en hij aanvaardde God als zijn persoonlijke verlosser. Hij besloot zijn leven in dienst van God te stellen door na de oorlog zendingspiloot te worden. Wij allen weten dat het niet zo heeft mogen zijn’.

Bergen liet ook weten dat overlevende Kermit Jones intussen is overleden, maar dat Howard Weber nog leeft en in Ohio woont. ‘We hebben contact met hem en zullen hem uitgebreid verslag doen van ons bezoek’.

Als geschenk overhandigde Bergen voor deze gelegenheid gemaakte herinneringsplaquettes, onder andere bestemd voor het luchtvaartmuseum in Eierland. Burgemeester Joke Geldorp reageerde met een vriendelijk toespraakje en speldde alle leden van het Amerikaanse gezelschap het insigne van het landelijke 4/5 meicomité op.

Museum
Gisteren was hetzelfde gezelschap bijeen in het Luchtvaartmuseum op het vliegveld, waar Bram van Dijk aan de hand van de daar getoonde kaarten, foto’s, geschriften, wrakstukken en gebruiksvoorwerpen vertelde over de luchtoorlog en de gevolgen daarvan voor Texel. Van Dijk verzamelt en publiceert al jaren gegevens over de oorlogsvliegtuigen die op of bij Texel zijn neergestort en over de bemanningen.

Het museumbezoek werd gevolgd door een lunch in café De Slufter, aangeboden door de gemeente. Om 20.00 uur gisteravond was in kleine kring de herdenking op de plaats van de crash bij het Hoornder Nieuwland.

Bijzonder is dat de nabestaanden van piloot Baldwin zelf het contact met Texel op gang brachten. Dan Bergen stuurde gegevens over de piloot het internet op en ontdekte toen de website van het Luchtvaartmuseum, waar men tegenwoordig alle gegevens die betrekking hebben op de luchtoorlog in de computer heeft zitten. De afspraak over een herdenkingsbezoek aan Texel was toen snel gemaakt.

Onderschrift foto’s:
– De plechtigheid om acht uur gisteravond op de plaats van de crash in het tulpenland van Bert Bruijn.

– Bram van Dijk wijst op de kaart de plaats aan van de crash. De hoogbejaarde maar nog zeer Vitale Mary Baldwin luistert geboeid.

Plaquette B-17 bommenwerper 43-38992

Aan de Watermolenweg, in de buurt van de crashlokatie van de B-17 bommenwerper 43-38992, is op 30 oktober 2005 op initiatief van Jan Kikkert een monument opgericht ter nagedachtenis aan de crash van het toestel.

CRSH00073

De tekst op de plaquette van het monument is van Wilhelm Bakker naar informatie van Bram van Dijk. De grote steen bij het monument is opgevist uit de Noordzee door de Texelse kotter TX68.

De B-17 is op 3 april 1945 in het zuiden van Texel neergestort op de terugweg van een bombardementsvlucht naar een onderzeebootbasis in de Duitse havenstad Kiel.

CRSH00074

Acht bemanningsleden kwamen om het leven, waaronder piloot 2Lt W.E. Baldwin,
boordschutter Sgt O.W.Barron,
co-piloot 2F/Lt F.G.Beedle,
navigator F/O J.H.Buckley,
bommenrichter Sgt L.O.Davis,
boordschutter Sgt R.A.Goodwin,
boordschutter Sgt A.Mantopoli en
boordwerktuigkundige/schutter Sgt K.E.Wright;

Slechts twee overleefden de crash,
marconist/boordschutter Sgt K.E.Jones en
boordschutter Sgt H.O.Weber

CRSH00075


Lancaster monument

CRSH01948Foto, gemaakt op 14 september 2008, van het monument aan de Lancasterdijk nabij de Oostkaap, ter nagedachtenis aan geallieerde oorlogsvliegers. Het monument staat ongeveer op de locatie waar buitendijks op 15 februari 1944 de Lancaster ND363 PM-K is neergestort.

Aan het monument is een metalen plaat bevestigd met daarop de tekst: “Met dit monument eert Texel, de geallieerde oorlogsvliegers, omgekomen op of nabij Texel in de Tweede Wereldoorlog”.
Op het monument is op 4 mei 2007 een extra plaquette bevestigd met daarop de tekst: “In memory of Eugene Darter, S/Sgt USAAF, 95th BG, World War II; Died 16 December 1943, Texel, Netherlands”. Eugene Darter was radio-operator aan boord van de B-17 ‘Lonesome Polecat II’, die op 16 december 1943 ter hoogte van paal 19 bij De Koog in zee is gestort. Iets ten noorden van het monument, in de Waddenzee ter hoogte van de molen van Het Noorden, landde de gewonde Darter per parachute in het water. Hij werd nog gezien door Cor Ellen en Bram de Smidt, maar toen de wind vat kreeg op zijn parachute verdween de gewonde Darter uit het zicht en is nimmer teruggezien.
De plaquette werd onthuld door toenmalig burgemeester Geldorp en Mike Darter, broer van de omgekomen Eugene F. Darter.


Plaquette op Lancastermonument voor vliegenier (2006)

CRSH00572De met zijn familie uit Amerika overgekomen Mike Darter heeft vrijdagmiddag een plaquette onthuld ter nagedachtenis aan zijn in de Tweede Wereldoorlog verongelukte broer Eugene F. Darter. Hij maakte deel uit van de bemanning van de B17 Lonesome Polecat II, die op 16 december 1943 ten zuiden van De Koog in zee stortte.

De plaquette is bevestigd op het Lancastermonument aan de Waddenzeedijk ter hoogte van Oosterend. Iets ten noorden daarvan, in de Waddenzee ter hoogte van de molen van Het Noorden, landde de gewonde Darter die door zijn strijdmakkers aan boord van de aangeschoten bommenwerper in een parachute was gehesen. Hij werd gezien door Cor Ellen en Bram de Smidt, maar toen de wind vat kreeg op zijn parachute verdween de gewonde radio-operator uit het zicht en is nimmer teruggezien. Zijn halfbroer Mike Darter kwam er, onder meer dankzij hulp van Johan Graas van de Stichting Aircraft Recovery Groep en verschillende Texelaars, pas enkele jaren geleden achter dat zijn broer bij Texel was gesneuveld, waarna hij de fatale vlucht tot in detail reconstrueerde. Van de tien inzittenden bleken uiteindelijk zeven de crash te hebben overleefd. Vijf sprongen boven Texel uit het toestel, van wie vier aan de westkant van het eiland neerkwamen. Flip Stark, aanwezig tijdens de plechtigheid, wist nog hoe hij als jongen twee vliegeniers die in De Nederlanden terecht waren gekomen, van de bezetters naar de barakken bij de Slufter moest begeleiden. De twee piloten kwamen om in het toestel. De laatste twee overlevenden zijn dit jaar overleden, Het toeval wilde dat Paul Dekker vorige week, 63 jaar nadat het in zee terecht was gekomen, op het strand restanten van het vliegtuig terugvond. Een deel van het hoogteroer heeft hij inmiddels aan Darter geschonken. De herdenkingsdienst vrijdagavond in de hervormde kerk en de kranslegging bij de Algemene Begraafplaats werden goed bezocht, waarbij met name de jeugd goed was vertegenwoordigd.

Foto: Samen met burgemeester Geldorp onthult Mike Darter de plaquette op het Lancastermonument.
Poster: Mike Darter liet een poster maken waarop schematisch de fatale vlucht van de Lonesome Polecat II is weergegeven. Links is te zien hoe de B17 boven Bremen wordt aangevallen, waarna drie bemanningsleden het toestel per parachute verlaten. Vervolgens verliest het vliegtuig hoogte. Rechts verlaat ten oosten van Texel eerst Eugene Darter het toestel, daarna vier andere bemanningsleden.